ساختار شیلنگ های هیدرولیک

 

بهترین روش ها جهت انتخاب شیلنگ هیدرولیک

ساختار شیلنگ های هیدرولیک، شرکت نوژان سیال البرز با هدف ایجاد ارزش افزوده حداکثری در مواد اولیه و بهره گیری از دانش فنی متخصصین داخلی و نیز ارتقای کیفی محصولات ساخت داخل بنیان گداشته شده است. نیل به اهداف مذکور موجب افزایش ایمنی کارکنان، کاهش توقفات حین تولید، حفاظت از طبیعت و ارتقای سطح کیفی زندگی کارکنان سازمان ها خواهد شد.

معرفی شرکت نوژان سیال 

براساس اهداف فوق و با توجه به نیاز صنایع داخلی به شیلنگ و اتصالات استاندارد و با  استفاده از تجربیات مدیران مجموعه در ارتباط با سازندگان مطرح دنیا، تصمیم به راه اندازی واحد اتصالات گرفته شد. علاوه بر انتقال تکنولوژی های مونتاژ شیلنگ ها و نیز روش های کنترل کیفی، تکیه بر آموزش های اختصاصی و استاندارد، باعث دریافت گواهینامه از شرکت های معتبر بین المللی مانند پارکر و آلفاگوما، شد.

 وظایف واحد اتصالات شرکت نوژان سیال 

از جمله وظایف واحد اتصالات شرکت نوژان سال عبارتند از:

  • شناسایی شیلنگ و اتصالات
  • مشاوره فنی جهت انتخاب انواع اتصالات
  • تهیه دیتاشیت جهت انواع شیلنگ و اتصالات
  • تامین انواع شیلنگ های هیدرولیک، صنعتی، فلزی، کامپوزیت و ترموپلاستیک
  • پرس و تست انواع شیلنگ
  • نصب اتصالات و شیلنگ ها در محل مشتری
  • برگزاری دوره های آموزشی در محل مشتریان و یا دفتر مرکزی

شیلنگ هیدرولیک 

انتخاب صحیح ترکیب شیلنگ و سرشیلنگی معمولا آخرین مرحله طراحی یک سیستم هیدرولیک میباشد و اغلب اهمیت آن، نادیده و یا کم در نظر گرفته میشود. به هرحال انتخاب ترکیب صحیح شیلنگ وسرشیلنگی برای عملکرد کلی و عمر طولانی کل سیستم ضروری می باشد.

به طور کلی، سیستم های هیدرولیک یا همان شیلنگ های هیدرولیک، دستگاه هایی هستند که بر اساس عواملی از جمله سیال فعالیت می کنند. همچنین لازم به ذکر است این نکته را ذکر نماییم که  این سیستم ها، بایستی  تا سیال (مانند مایع و بخصوص روغن) از بخش هایی از دستگاه به بخش های دیگر به طور کامل منتقل شوند.

در ابتدا باید این نکته را ذکر نماییم که کاربرد شیلنگ های هیدرولیک در تمامی صنعت ها اعم ازصنایع فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی ها و همچنین پالایشگاه ها، معدنی و حفاری، صنعت خودرو سازی، صنعت هوانوردی و هواپیماسازی، کشتی سازی، ماشین آلات کشاورزی، دستگاه ها و تجهیزات مختلف پزشکی و… بسیار حائز اهمیت است و تمامی صنایع ذکر شده بدون شیلنگ های هیدرولیک، قادر به حرکت نخواهند بود.

هدایت کنندگان سیال ” یا همان شیلنگ هیدرولیک، ابزارها و قطعاتی هستند که وظایفی همچون انتقال و هدایت روغن در سیستم های هیدرولیک را بر عهده دارند.

انواع این هدایت کننده ها عبارتند از:

اتصالت یا فیتینگ ها( fittings)

شیلنگ ها (Hose)

لوله ها (Tubes)

همان طور که میدانید، جنس و کیفیت شیلنگ ها و لوله ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا که بخش عمده ای از مسیر انتقال سیال را شیلنگ ها و لوله ها تشکیل می دهند. از این رو، بایستی در فشارها و محیط های جوی و دمایی مختلف، ضربات هیدرولیکی ایجاد شده توسط سیستم و…، بایستی از پایداری بالا و مناسبی برخوردار باشند تا دچار مشکلاتی همانند پارگی و نشتی نشوند.

ساختار شیلنگ های هیدرولیک 

به طور کلی یک شیلنگ لاستیکی از یک لوله با جنس لاستیک مصنوعی ساخته شده است که وظیفه نگهداری سیال در داخل شیلنگ را بر عهده دارد. طبیعت ارتجاعی لاستیک باعث می شود که برای ایجاد قابلیت تحمل فشار ، لایه های تقویت کننده ای به دور آن بافته و یا پیچیده شوند . این لایه های تقویت کننده نخی، سیم های فولادی ( و یا هر دو) هستند. به منظور حفاظت لایه تقویت کننده نیز یک لایه پوشش از جنس لاستیک مصنوعی بر روی آن پیچیده می شود.

شیلنگ های هیدرولیک، جنس این شیلنگ ها از  یک لوله با جنس لاستیک مصنوعی است و از جمله وظایف این شیلنگ ها میتوان به  وظیفه نگهداری سیال در داخل شیلنگ هیدرولیک اشاره نمود. لازم له ذکر است این نکته را ذکر نماییم که به جهت، حفاظت لایه تقویت کننده، یک لایه از جنس لاستیک مصنوعی بر روی این شیلنگ ها تزریق می شود.

از جمله کاربردهای این شیلنگ ها، استفاده از آنها در در طیف گسترده و در صنایع مختلف، جهت  وسیله ای برای انتقال گاز و یا مایع فشار بالا در ماشین آلات و فرآیندهای کارخانه صنعتی میتوان اشاره نمود. در نتیجه یکی از اصلی ترین کاربردها و وظایف این شیلنگ ها،  انتقال نیروی سیال پرفشار به ماشین های هیدرولیک می باشد.

شیلنگ های هیدرولیک، از لایه ه های مختلفی نشکیل می شوند که این شیلنگ ها شامل سه لایه هستند که در ادامه این مقاله لایه ها را به طور کامل جهت کسب اطلاعات شما نام برده ایم.

  • لایه اول ( لوله داخلی)
  • لایه دوم ( لایه مسلح)
  • لایه سوم ( لایه بیرونی)

مفاهیم اولیه ساختار شیلنگ

طول: هنگام تعیین طول مناسب برای شیلنگ ، حرکت دستگاه ، تغییر طول به علت فشار و تلرانس های حرکت شیلنگ و دستگاه در نظر گرفته شود. لازم به توضیح است که در زمان تحت فشار رفتن شیلنگ، حدود ۴% از طول آن کاسته می شود.

وزن واحد طول (Weight per unit length)

وزن هر یک متر از شیلنگ را وزن واحد طول می گویند. امروزه با کوچک شدن ابعاد دستگاه ها، کوچک بودن وزن شیلنگ از عوامل مهم در انتخاب آن ها محسوب می شود.  این مشخصه شیلنگ ها معمولا  برحسب کیلوگرم بر متر یا پوند بر فوت در کاتالوگ سازندگان درج می شود.

حداقل شعاع خمش شیلنگ   (Minimum Bending Radius)

به کمترین شعاعی گفته می شود که شیلنگ را می توان خم نمود و همچنین این شیلنگ می تواند با بیشترین فشار کاری استفاده شود. خم کردن شیلنگ بیش از شعاع خمش موجب کاهش مقاومت مکانیکی آن شده مکه همین موضوع باعثبالا رفتن احتمال خرابی شیلنگ زیاد می گردد.

بدیهی است هرچه شعاع خمش کوچکتر باشد، نصب شیلنگ راحت تر انجام می گیرد.شروع خمش در شیلنگ حداقل باید حدود ۱.۵ برابر قطر خارجی آن از لبه سرشیلنگی فاصله داشته باشد.

پوست گیری (Skiving)

عملیات برداشت بخشی از لایه خارجی شیلنگ (external skive) و یا بخشی از لایه داخلی شیلنگ (internal skive) را پوست گیری می گویند. امروزه عمده شیلنگ های یک و دو لایه سیم نیازی به پوست گیری ندارند. در حال حاضر شیلنگ های دارای چهار لایه سیم استاندارد (۴SP) با برداشتن لایه خارجی و شیلنگ های دارای چهار لایه سیم قوی (۴SH) با برداشتن لایه های خارجی و داخلی آماده پرس می شوند.

توجه: برخی از سازندگان پیشرو، در حال حاضر شیلنگ های چهار لایه سیم را نیز با تکنولوژی No-Skive تولید می کنند.

مهم ترین استانداردهای بین المللی شیلنگ های هیدرولیک

این استاندار ها بستگی به عواملی نیز دارد که در ادامه این مقاله تمامی این موارد را به طور کامل شرح داده ایم.

مهم ترین مراجع تدوین استاندارد شیلنگ های هیدرولیک عبارتند از:

  • SAE 
  • EN 
  • ISO

 استاندارد شیلنگ های هیدرولیک

 نشانه های خرابی شیلنگ هیدرولیک و اتصالات

ایجاد پارگی و یا خراش های عمیق بر روی سطح شیلنگ
سفت شدگی، سخت شدگی و یا ترک خوردگی شیلنگ
لق شدگی اتصالات
وجود نشتی از اتصالات و یا شیلنگ
له شدگی، و یا پیچ و تاب خوردگی
نرم شدگی و سستی بیش از حد لایه خارجی شیلنگ

بهترین روش ها جهت انتخاب شیلنگ هیدرولیک

  1. اندازه | Size
  2. دما | Temperature
  3. کاربرد | Application
  4. سازگاری شیمیایی / جنس شیلنگ | Material
  5. فشار | Pressure

اندازه  (Size)به این نکته توجه داشته باشید که سایز  قطعات سیستم هیدرولیک بایستی به صورت دقیق و مناسبی انتخاب شود. زیرا که با یک انتخاب مناسب، افت فشار به حداقل می رسد و موجب کنترل گرما و سرعت سیال شده که این موضوع سبب خرابی زود هنگام شیلنگ ها می شود. همچنین به طور معمول، سایز شیلنگ ها با واحد اینچ یا اندازه دَش (Dash Size) و یا بر اساس قطر داخلی اندازه گیری و تعریف می شود.

دما (Temperature): دومین نکته ای که هنگام انتخاب شیلنگ مناسب باید به آن توجه داشته باشید، دما است. به طور کلی هنگام انتخاب شیلنگ بایستی دو نوع دما را در نظر داشته باشید که این دو ماده عبارتند از:

  1.  دمای محیطی (جایی که شیلنگ قرار است در آنجا نصب و استفاده شود)
  2.  دمای سیالی که قرار است در داخل شیلنگ جریان داشته باشد

جنس (Material): از مهم ترین مواردی که جهت انتخاب شیلنگ مناسب بایستی به آن توجه داشته باشید، جنس شیلنگ میباشد. جنس مناسب برای این شیلنگ ها، جنس سیالی ” است زیرا که بایستی با استفاده از این جنس شیلنگ ،در آن جریان پیدا کند هم خوانی داشته باشد.

فشار (Pressure): 

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید شیلنگ باید به آن توجه داشته باشید، فشار کاری شیلنگ و هم فشار ترکیدگی شیلنگ است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که  در شیلنگ های هیدرولیک بایستی این مورد رعایت شود که در این نوع از شیلنگ ها،  فشار کاری بایستی  برابر یا بیشتر از حداکثر فشار سیستم هیدرولیک باشد و همچنین فشارهای ناگهانی و گذرا در سیستم و مدار هیدرولیک،  در این مواقع بایستی از حداکثر فشار کاری کمتر باشد.

مهم ترین نکات در هنگام خرید و نصب شیلنگ هیدرولیک که باید به آنها توجه کنید:

  • به سازگاری سیال و شیلنگ هیدرولیک فشار قوی بایستی توجه نمایید.
  • توجه به سازگاری شیلنگ هیدرولیک با فشار سیال عبوری بسیار ضروری است.
  • تحمل فشارهای مکانیکی اعمال شده در حین کار مانند نوسانات مختلف فشار سیال از مهم تربن نکات قابل توجه است.
  • سازگار با تغییرات دمایی سیال و محیط کاری باید به آن توجه شود.
  • توجه کامل در انتخاب دقیق قطر درونی شیلنگ فشار قوی بر اساس فشار مورد نیاز.
  • دقت کافی در نصب تجهیزات و استفاده از لوازم توصیه شده تولیدکنندگان شیلنگ فشار قوی.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

۱۴۰۱/۲/۱۸ ۱۳:۳۷:۱۵